vrijdag 28 november 2014

Bezoek retrospectieve Constantin Meunier


Deze expositie is de eerste volledige overzichtstentoonstelling van het werk van Constantin Meunier sinds de herdenkingstentoonstelling te Leuven in 1909.

Internationaal staat Meunier bekend om de introductie van industriearbeiders, dok- en mijnwerkers in de beeldende kunst, als iconen van de moderniteit. Meuniers kijk op mens en wereld is er een vol mededogen en is onlosmakelijk verbonden met de industriële, sociale en politieke ontwikkelingen in België op het eind van de 19de eeuw. Niettemin wil de tentoonstelling een gevarieerd overzicht bieden van het volledige werk van de kunstenaar.  Bijzondere aandacht gaat daarom uit naar de schilderijen uit de eerste decennia van zijn carrière die tot nu toe weinig bestudeerd zijn: historische taferelen, burgerlijke portretten en religieuze scènes.  








Als geen ander weerspiegelt het oeuvre van Constantin Meunier de voornaamste stromingen en ontwikkelingen uit de Belgische kunst van de 2de helft van de 19de eeuw. Naast een representatieve selectie van schilderijen en bronzen sculpturen wordt een boeiende keuze van werken op papier en documenten getoond.







 Episode uit de opstand van de Vendée.
Op 14-jarige leeftijd start Constantin Meunier met een traditionele opleiding in de beeldhouwkunst aan de Brusselse academie. 

Als jonge twintiger kiest hij voor de realistische schilderkunst. Van bij de aanvang van zijn carrière, schildert hij burgerlijke genrescènes en kinderportretten, meestal op klein formaat. 




Het Bezoek
Jonge meisjes in de kerk


Jonge vrouw in een interieur.


De kleine appeldieven

De Arabische schildwacht
Kind met koekje (Ghislaine 10 maanden) 






Bewening
De weeskinderen






Tussen 1857 en 1875 verblijft Constantin Meunier meermaals in de abdij te Westmalle, waar hij schetsen en studies maakt van het dagelijkse leven en werk van de paters trappisten. Deze contemplatieve monniken leven in afzondering en stilte volgens de regel van de Heilige Benedictus: Ora et labora. Bid en werk. 




Ploegende monniken
Begrafenis van een Trappist


 










































Aardappelrooiers





 
Café del Burrero. Tafereel in een cabaret van Sevilla
 In de tabaksmanufactuur









 Luidruchtig, hard, vol vuur en dynamisch: zo overdonderend is de wereld van de staal-en glasnijverheid die Constantin Meunier in zijn monumentale doeken weergeeft. 

Dat deze wereld ook picturaal interessant is, blijkt ook uit het atmosferisch karakter en dramatisch clair-obscur in deze indrukwekkende scènes. 

Medio jaren 1880 profileert hij zich niet meer louter als schilder van de industriearbeid maar begint hij opnieuw te beeldhouwen.

Het staalgieten in Seraing

 






















De schipbreukeling
De zegening van de zee te Mariakerke

 
De terugkeer van de mijnwerkers.
Fabriekswerkster









Volksvrouw




De verloren zoon

 

Camille Lemonnier in zijn bibliotheek.
In 1881 richt Edmond Picard het progressieve tijdschrift L’art moderne op, waarin bijdragen gepubliceerd worden over vooruitstrevende schilder- en beeldhouwkunst, architectuur, literatuur, poëzie, muziek en opera uit binnen- en buitenland. Voor Constantin Meunier betekent het een uitgelezen kanaal om naambekendheid, een eigen profiel en erkenning te verwerven.
Hommage à l'avocat Picard
Henry van de Velde




Geen opmerkingen:

Een reactie posten